tisdag 14 oktober 2008

Jag har tingat en vovve

Äntligen, efter många år av längtan har jag tingat en hund, eller tik om man ska vara noga.

Efter nogrant övervägande bestämmde jag mig för en nobs, mera känd som Norrbottens spets, en skällande fågelhund som även klarar av att ställa älg. För att redovisa mina tankegångar har de gått ungefär såhär.

Jämthund: Jaga 10 dagar/år, styrd av licenserna, stor hund.
Beagle/drever: Rolig jaktform, tyvärr är det mest väntande
Nobs/Finne: Rolig jaktform, smygande på ståndskall, klarar av att ställa älg/björn/mård
Stövare: Leta hunden på grannmarken


(Bild för förtydligande hur söta de är)

3 kommentarer:

U.R sa...

Det är alltid skoj med nya hundar! En nyfiken fråga.. Varför en nobs och inte en finnspets? Några spec skäl?

Är själv inne på en finnspets, men främst till gris, älg och björn. Men de enda hundar som nog fixar det verkar vara i Finland..

Andreas sa...

nobsen är "mindre" skällig innomhus, och även om finnarna har fått bättre psyke nu med renare linjer så skulle det kanske ha varit ett alternativ, men min "plastpappa" hade en nobs när jag var i 16 års åldern så det har lite med saken att göra.

i finland har de jaktprov med finnar på älg, i sverige har ssf gått in med en hårdare linje att rasen bara ska vara trädskällare.

planerar att gå lite blodspår med henne så småningom, och ha henne som eftersökshund.

XJAKT sa...

Tjenare

Nu kan du vinna en bok på www.blogspot.com