lördag 24 januari 2009

Rävjakt i Lövsele



allt började när "ironheadmike" la ut en inbjudan på robsoft&jaktsnack om en rävjakt i lövsele med 3 st stövare, detta kunde jag ju inte missa.

Micke hämtade upp mig kring 07:00 på morgonen för att åka vidare mot lövsele. I sävar stannar vi på macken för att hämta upp en kille till

Vi promenerar efter skidspåret istället för att ta skidorna då det är hårt och bra i backen.

Första såten hinner knappt börja innan drevet kommer mot oss på "österlen", enligt gps:en så är hunden nästan framme vid det pass jag står, men ingenting kommer förbi.

Vi bryter för en fika för att sedan ställa om

Efter fikat så knallar vi tillbaka till "österlen" för att inta nya pass, nu står jag som "sista" skytt vid en bäck, ett bra rävpass, men ingen räv i sikte



Efter rävjakten så vill Micke prova släppa sina grythundar och inte mig emot, detta var en ny jaktform för mig

Vi började med att kolla under en liten lada i skogskanten men där var det för hundarna totalt ointressant att krypa in, tommt med andra ord. Vi knatar vidare genom skogen till ett naturgryt som även det tyvärr visade sig vara tomt. På väg tillbaka provar vi en annan lada där det tidigare varit en grävling, denna visar sig vara hetare då hundarna drar och vill in under. Tyvärr hade nog räven lämnat ladan tidigare.


ingenting skjutet denna dag, men ytterst intresant att träffa nya trevliga människor och en trevig dag i skogen

1 kommentar:

Kvistabo´n. sa...

Gôtt å se riktiga vinterbilder. Ha de./ Kvistabo`n.