tisdag 6 januari 2009

Andra svängen i rödå

Så var det dags för en till sväng toppfågeljakt i rödå
som vanligt hade jag med mig Berndt som sällskap

Berndt förbereder sig för avfärd


Jag (notera den snygga kepsen för imagens skull :)
När vi kommer fram till skogsbilvägen som vi planerat att åka efter så upptäcker vi att den är plogad =)
vi kör bilen så långt vi kommer och byter om, skidor på fötterna och sen bär det av.

Vi åker över ett hygge där det "kryllar" av rävspår, till helgen ska jag dit och locka!

När vi kommit fram till en bäck är planen att följa den till vi kommer fram till myren som vi tror fåglarna sitter på. Vi stöter upp 2 orrtuppar och en höna som lättar och flyger iväg, märkligt nog sitter de inte i topp utan på backen!



Myren som var planen med åkturen
Vi delar upp oss på och åker på var sin sida myren, tyvärr ser vi inte en fågel och vi beslutar oss för att åka den oplogade skogsbilsvägen fram till avstickaren där bilen är parkerad.

När vi kommer fram till den plogade vägen är planen att Berndt ska åka och hämta bilen (3 km) medans jag åker vidare längs den plogade vägen och spanar ut över hyggena. Jag hinner åka ca 10 minuter så smäller ett skott! tyvärr hade vi ingen radio med oss så jag har ingen aning vad han skjutit på. Jag åker vidare och plötsligt lättar en ensam orre i ett snår precis vid vägen.
av med ryggsäcken, fram med bössan, kolla pipan, slänga sig ner, sikta, orren sträcker hals, sikta, trycka av sammtidigt som orren lyfter, bomma.


Allt man behöver för en dag i skogen


När Berndt kommer med bilen visar det sig att när han åkte längs vägen lättade det inte mindre än 3 flockar orrar, han tar sikte på en och trycker av, tyvärr så visar det sig att även han bommade fågeln.

Inga kommentarer: