lördag 20 september 2008

Första helgen: Dag 1

Det är nog första gången vi fyllt licensen på vuxna djur under första jaktveckan. Så nu är det kalv som gäller. Jag sitter på samma pass som när storn sprang förbi förra helgen. Busan tar ganska snabbt upp mot storabrundsgropen till. Tyvärr visar det sig vara ett ensamt vuxet djur.
Jag tittar mot stickarn som går in på gammhygget där jag parkerat bilen, dedär spåret har jag inte sett tidigare.



jag tar mig upp till allan som kommit fram på vägslutet uppe på halvvägsbeget.

vi stannar och lyssnar, vi måste försöka koppla hunden, hunden skäller inte speciellt långt från oss. Allan ska gå in och försöka locka fast hunden, han går några meter men ångrar sig och kommer tillbaka

-jag tar med mig bössan ändå

Allan går in mot ståndet, jag sätter mig på en stubbe vid vägen och solar

Jag hör när Allan försöker ropa fast Busan och att hunden och älgen drar sig sakta bort mot kideronbäcken.


Allan hakar på och jag sitter kvar uppe på beget.

Nästa gång allan ser tiken skäller hon Ko & kalv vid blåtjärn, vilket oxå var syftet med dagen =)

Efter att alla har samlats för att fika vid getingpasset så bryter vi dagen och jag och Allan åker för att leta reda på tiken som skäller på kon.
Vi åker följer med hund och älg runt beget och stannar för att försöka locka fast henne, men varje gång hon hör allans röst så ökar hon takten.
Tillslut får jag äran att försöka krypa på ståndet och föröka koppla alternativt skrämma älgen så tiken släpper.
Jag går upp på beget för att komma ovanför älgen så hon inte får vind av mig innan jag kommit fram, jag kommer fra till en liten myr ovanför paulspass och sätter mig på en sten där, jag vet att jag har älgen nära för jag ser svansen på hunden, men det är för risigt för att jag ska kunna se älgen.
Det drar sig neröver berget och jag smyger vidare.
Jag tar mig in på ca 70 meter och försöker locka fast tiken, jag har ingen bössa med mig då kon är fredad men kameran är med, tyvärr är det en kompaktkamera med autofokus, den fokuserade givetvis på de närmsta träden så allt man ser av älgen är en spöklik skugga av en älgkropp mellan träden.
jag går ner till åkes pass där allan hämtar upp mig med bilen, vi åker runt berget några varv och 19:10 är vi tillbaka på getingpasset, Allan ropar och tutar och vi hör att hon slutar skälla 19:20 kommer Busan ur skogen och hoppar villigt in i bilen

2 kommentarer:

XJAKT sa...

Kul att ni har älg!
Här har vi knappt inga alls.
Får roa oss med att skjuta på annat:)

Andreas sa...

ja, men jag tror vi bara har haft tur, för vi brukar inte ha såhär mycket älg, oftat får vi kämpa in i det sista för att fälla den sista stora