söndag 25 januari 2009

Toppfågeljakt rödå

Så var det dags för en till sväng till rödå för en toppjaktssväng
Den ordinarie toppfågelbössan, en tikka m65 6,5x55 med ett leupold 4-12x40 laddat med Norma 120 gr FMJBT och VV N160 visade sig vid förra skjutningen ge konstiga träffbilder, nånting är knas, har inte hunnit ta tag i saken och kollat vad som är fel så jag tog min Brno 465 i kaliber .22 hornet toppat med ett Fontaine 2-7x33 idag, inte optimalt för toppfågeljakten då skotthållen han bli rätt dryga men man tager vad man haver, alternativet, en Howa 1500 i kaliber 300 win mag toppat med ett leupold 1-4x20 kändes inte aktuellt.
Som vanligt var min jaktkamrat Bernt med.

(brno 465 .22 hornet)


(sjön med bergsknabben till vänster)

Vädret var mulet med lite snöflister i luften, inte så kallt utan rätt skönt. Vi åker längs en skogsbilväg med hyggen på båda sidor och lite sly längs vägen som skydd.

Dagen börjar med att berndt ser 2 orrar i en björk mitt på ett hygge, han påbörjar en ganska lång ansmygning och precis innan han är framme lättar en orre som suttit gömd på andra sidan och drar givetvis med sig de två orrarna som var målet med ansmygningen :-(
När han är på väg tillbaka är det dags för mig att provskjuta bössan, den har inte varit ute i vinter och är inskjuten med en helmantelkula. Lägger mig ner och tar stöd av ryggsäcken, det visade sig att den gick 5 cm lågt och 2 cm höger på 100 meter, skruvade det rätt och åkte vidare. När vi åkt ca 400 meter ser jag ett gäng orrar som sitter i en liten björk, ansmygningen blir enkel och den sista biten ålade jag fram i skydd av en gammal plogkant, det blev ett ganska enkelt skott på 122 meter och fågeln föll i skottet rakt ner, orrarna som satt brevid (9 st) flög österut och landade i topp ca 300 meter bort

(hål i snön indikerar på ett bra skott)
När jag kommer ut med fågeln och går mot berndt så lättar yttligare 8 orrar på andra sidan vägen och flyger österut över en liten sjö och landar i topp på en liten bergsknabbe, vi beslutar oss för att åka efter dem och vi delar upp oss och åker åt var sitt håll för att mötas upp nere vid sjön. När vi möts har ingen av oss sett nånting annat än älgspår och vi åker i samlad trupp för att komma runt bergsknabben för att kolla vart orrarna tog vägen.
När vi åkt runt hela knabben har givetvis orrarna flygit vidare och går ej att finna, vi åker tillbaka till bilen för en fika, klockan är nästan 12 och mitt på dagen brukar inte vara någon större hit att jaga på.
Efter fikat kör vi till en annan del av jaktområdet för att kolla en väg (går som gångstig på gpsen) som slutar vid en inäga, på med skidorna och som tur är har en skoter kört där tidigare så det är lättåkt. Ingen fågel i sikte så vi åker tillbaka mot bilen där vi delar på oss, jag åker till höger och berndt till vänster men ingen av oss ser några fler fåglar så vi åker hem.
totalt såg vi 3 olika flockar med orre, men inte en enda tjäder
Detta var nog sista svängen toppfågel då jag lovat vara hemma nästa helg, men rävjakten finns kvar och snart börjar bäverjakten

1 kommentar:

Louise :) sa...

Kul att hitta en blogg om jakt :). jag jagar också och är väldigt intresserad av det :)