lördag 17 maj 2008

På spaning efter Bock.

Sverige spelade som krattor mot finland så jag beslutade att gå ut och spana efter råbock istället.

Då jag saknar jakträtt i Dalkarkså så blev det enbart kikare idag.
Tog en promenad till folkhögskolan och började spana mot åkern.
Där står ett rå, men vad är det för sort?
smyger ut mellan buskarna för att få en "ren" bild i kikaren, ser inga horn.

Men det som är så bra när man bara är ute och spanar utan bössa är att man kan "leka" att det är en bock, så jag börjar ansmygningen, ska smyga ca 350meter.
går tillbaka mot skolan, följer stenmuren mot åkern och sen vidare längs skogskanten, hela tiden smygandes på åkern, så jag har inga förväntningar på att det kommer att gå bra.

Handkikaren åker upp och ner som en jojo för att kolla vart rågeten har sin uppmärksamhet.
Mitt mål med ansmygningen är ett stenröse med en buske och lite sly på 60meter från rågeten och om jag följer åkerkanten tills jag kan göra en 90graders sväng kan jag fortsätta ansmygningen i skydd av busken.

Av gammal vana spanar jag även av resten av åkern, dels för att inte stöta något annat djur men även för att kolla om man ser nånting annat spännande.
Är det inte en Älg som ligger där borta?
Jag kan inte säga helt klart att det är en älg då klockan är 22:30 och det är 600meter bort till vad-det-nu-är som ligger därborta.

För att återgå till rågeten
Ansmygningen gick bra, ligger och tittar på henne i ca 20minuter innan jag börjar frysa som en hund, bestämmer mig för att smyga hem.

Smyger upp till åkerkanten och spanar yttligare mot min svarta klump som ligger i åkerkanten
visst är det en älg, nu ser jag öronen på den.

Smyger en bit närmare men då jag har vinden i ryggen vet jag att det kommer att gå åt skogen.
När jag har ca 200meter kvar ser jag yttligare 2 älgar vid sidan av, står och tittar på dem i ca 10 minuter, detta blir förmycket för älgkon som reser sig upp och går iväg med två fjolingar i släptåg.

en rolig kvällssyssla, allt som behövs är en kikare.

Inga kommentarer: