lördag 31 oktober 2009

Vinterjakt.

Steg upp 05:45 i morse för att äta lite "tomtegröt" från såndär plastkorv, klädde på mig och gick ut till köket. Bredde 4 mackor och packade ner en thermos kaffe, en burk bullens pilsnerkorv och ett 10-pack "denniskorvar" i säcken. tog fram bössan ur skåpet och gick ut till min kära 740


Började körningen från Umeå mot Lycksele och hinner bara komma utanför stan så ser jag 5 rådjur som betar på en ännu icke snötäckt åker, kul att få se lite djur. Kör vidare och svänger höger mot blå-vägen vid vännäskorsningen och kör några hundra meter, där står 2 kvigor och betar på yttligare en åker, tankarna vandrar iväg och jag drömmer mig bort till en viltåker någonstan på jaktmarken. När jag kommer till Lillsele så ser jag en rörelse vid vägkanten - pimpelskinn, hinner utan problem få ner farten och passerar dem utan att någon försöker springa in i sidan på bilen.¨


Kommer fram till stugan 08:10, vi skulle samlas 09:30 så jag har god tid på mig. Sätter mig på härbrets bro och tar fram en kopp kaffe och dricker. Nu hör jag hur orrarna spelar på andra sidan vägen, funderar på om jag ska smyga på dem med bössan eller om jag ska köra ut till bommen och vänta på Linnéa och Dennis, Jag tar bilen .. dummt!!!

När jag kommer fram till bommen kör jag höger i en 10-15 meter då ser jag en orre i ett träd ca 50 meter ut på hygget, hinner bara tänka "ahapp, här bommade jag att kunna smyga i skydd och få ett enkelt skott på en orre i ett träd" och stanna bilen innan luften fylls av orrtuppar, tittar längs deras flyktsträcka och ser att de slår fast i några träd en 350-400 meter bort. Tar fram handkikaren och räknar till 20 tuppar!! den klart största flock jag någonsin sett, tidigare "rekord" var 16 st.

Linnea och dennis dyker upp och vi beslutar att Dennis går med Nita från Kideronbäcken mot halvvägsberget, själv sätter jag mig vid "gran" på raksträckan. Tar kanske en 20 minuter så hör jag på radion att Nita fått upp någonting och skäller för fullt efter en timme har Nita släppt djuret och jag ställer om och sätter mig ovanför Getingpasset (där för övrigt bilden i min rubrik är tagen) vilka vyer här kan jag lätt sitta på pass en hel vecka i sträck!

halv 12 bryter vi då Nitas trampdynor far illa på det hårda skarföre som råder.

Ingenting idag heller, men hösten är lång!

Inga kommentarer: